Odd Olaf Nerdrum اود الاف نردروم

images

اود اولاف نردروم

Odd Olaf Nerdrum

نقاش معاصر و جنجال برانگیز نروژی در هشتم اپریل سال 1944 متولد شد. وی از جمله نقاشانی است که می تواند آنها را نوگرایان کلاسیک نامید. این نقاشان از دوران قبل از مدرنیسم در نقاشی الهام می گیرند و سبک نقاشی آن یاد آور ارزشهایی  و مبانی دوران کلاسیک در هنر نقاشی  است. «نردروم»   تاثیر زیادی از «کاراوجو» و بخصوص از  رامبرانت

 http://fa.wikipedia.org/wiki/کاراواجو

http://fa.wikipedia.org/wiki/رامبرانت

گرفته است . وی در سال 1967 اولین نمایشگاه خود را در نروژ براه انداخت. درهمان زمان نیز به عمق نظریات وی پی بردن، مشکل بود. وی خود در سال 1977 در باره هنر خود چنین گفت ( هنر نیازی ندارد بیانگر ایده هایی انقلابی و یا در پی نشان دادن مشگلات اجتماعی  باشد )

«نردروم» تحصیلات هنری خود در دانشکده دولتی هنر شروع کرد اما تحصیلات خود را ناتمام رها نمود  و در از سال 1960 به بعد به کسب دانش در زمینه هنر کلاسیک نقاشی پرداخت.

.  بسیاری از کار های «اود نردروم»  سبب بحث های تندی در محافل هنری هم در نروژ و هم در جهان گردیده استبه نظر من، کار های وی بدان سبب باعث ناراحتی و دلخوری گردید که «نردروم»  بی محابا چهره آرایش کرده صاحبان قدرت به مسخره می گیرد و آنها واقعیت خود را در آثار وی منعکس شده می بیند، و هم به وحشت می افتند وهم خشمگین می گردند. یکی از تابلو های وی که خشم خیلی ها برفروخت و بحث های زیادی را سبب شد. تابلوی «کشتن اندریاس بودر»

http://fa.wikipedia.org/wiki/آندریاس_بادر

است که در فاصله سالها 1877 تا 1978 نقاشی کرده  همچنین تابلو تصویر برهنه خود در شنل زرد و آلتی تحریک شده  سال 1998 از جمله کار های وی هستند که باعث بر انگیختن نظریات انتقاد آمیز بسیاری شد.

از سال 1950 تا سال  1970 «نردروم»  به اتفاق چند تن از دیگر نقاشان نروژی چندین نمایشگاه  تحت عنوان رمانتیک و واقعگرایی برپا کرده است. این نمایشگاه ها از نظر اقتصادی در آمد  خوبی برای وی داشت . از سال 2002 وی خود را از کنار کشد و اول در ایسلاند و سپس  «استاونگر»

Stavanger

.  و  فرانسه ساکن شد

توضیحاتی در باره تابلو های «نردورم

تابلوی استفان اولین شهید در سال 1969 به نقش کشیده شده و یک قتل در خیابان تجسم میکند .

تابلوی «آزادی» از سال 1975 زنی را نشان می دهد که روی مرد نشسته است. مرد روی یک تشک ساده در یک اتاق محقر دراز کشیده است. تابلو اشاره ای دارد به نقش  فعال زنان در جامعه امروزی دارد.

 تابلو گشتن آندریاس بادر»  در سال 1978 به نقش کشید شد. این تابلو بحث زیادی در بر انگیخت در این تابلو مرد نیمه برهنه ی را نشان می دهد با  دستهای مسیح گونه در بالای دار. در این تصویر «آندریاس بادر» یکی از اعضای اصلی گروه چپ گرای آلمان  را نشان می دهد که از مردی در لباس سیاه از پشت سر به وی شلیک می کند. چهره این مرد در تاریکی پنهان است .

سبک کار نردورم در تابلوی «صندوق خدمات اجتماعی» به واقع گرای اجتماعی خیلی نزدیک شده است.

در سالهایی بین 1968 تا 83 تابلو های شرحی از قربانیان نظام اجتماعی و صحنه های از زندگی مصیبت بار هر روزه برای آنها  است .تابلوی های نظیر «صبحگاهان» سال 1972، «صندوق کمک به فقرا» سال 1973 بستری شدن و  دستگیری 1975 /76 از این دسته هستند. وی موضوعاتی نظیر آزادی در رابطه جنسی و در هم شکستن تابوهای در این رابطه را در تابلوهای نظیر «رها سازی» سال 1974 و «بهار» در سال 1977 به نقش می کشدتابلوی «قطع عضو» در سال 1975 نشان دهند افراد است که فدای روابط اجتماعی شده اند..

بیان دیدگاه