یان هیبرگ Jean Heiberg

یان هیبرگ
Jean Heiberg
«یان هیبرگ» نقشی اساسی در جریان پیدایش هنر مدرن در نروژ ایفا کرد. وی مدت 20 سال استاد دانشکده دولتی بود و درک وی از فرم و زنگ درنقاشی راهنمایی یک نسل از نقاشان نروژ محسوب می گردد. اثر کارها وی در آفرینش هنری دیگر نقاشان بعد از وی تا پیدایش هنر آبستراک /انتراعی/ در سال 1950 می تواند مشاهده کرد.
«یان هیبرگ» اخرین کودک خانواده بود . یک هفته بعد از تولد وی مادرش در اثر تب زایمان درگذشت. و سیزده ساله بودکه پدررا نیز ازدست داد. «یان» و چهار خواهر و برادردیگرش بعد از فوت پدر بین اقوام و آشنایان تقسیم شدند. و»یان» اول در «کیرستیانیا»- اسلوامرزی سکونت داده شد و بعد در «هامار». وی در این شهر تحصیلات در دبیرستانی را سپری کرد در سال 1903 فارع التحصیل شد.
وی و خواهر وبرادرانش مزرعه بزرگی به ارث بردنده بودند . اما «یان» علاقه به کار کشاورزی نداشت و مایل بود نقاش هنری گردد. بعد از اینکه مزرعه بفروش رفت ان مقدار به وی رسید که از نظر اقتصادی بی نیاز شد
در سالهای بین 1903و 1904 وی دانشجوی با هوش و با توان در مدرسه نقاشی در «کیرستیانیا» بود.
وی با محیط هنری همزمان خود تماس چندانی نداشت و به همین دلیل نیز همانند سایر نقاشان نروژ دراین دوران؛ برای ادامه یادگیری به کپنهاگ و یا پاریس نرفت و شهر مونیخ در المان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و در سالها 1904-05 در دانشکده نقاشی دران شهر به یادگیر پرداخت.
در سال 1905 به پاریس سفرکرد به این امید که «کیرستیان کروگ» یکی از نقاشان معرف نروژ نیز به آن شهر سفر کند . امید وی بیهوده بود و»کروگ» ان سال به پاریس سفر نکرد ولی «یان» در پاریس در دانشکده هنری به تحصیل ادامه داد
«یان هیبرگ» با هنرمندان دیگر نروژی از جمله «هنریک سورنسن»
Henrik Sørensen
نمایشنامه نویس بزرگ نروژ
آشنا شد و این دو محوریک گروه از هنرمندان نروژی شدند که در زندگی فرهنگی این کشور نقش برزگی را داشتند.
سال بعد «یان» به» کیرستیانیا» بازگشت و به اتقاق دوستانش در نزد «یوهان نوردهاگن»
Johan Nordhagen
به تمرین پرداختند و شبها نیز «هاریت باکر»
Harriet Backer
که از نخستین نقاشان بنام زن نروژی محسوب می گردد؛ کار های انها بررسی و تصیح می کردد.
درسال 1907 «هیبرگ» درنمایشگاه پائیزی تنها کار ناتورالیسمی خود که پورترهای از نقاش همزمانش «سیگورد اریکسن»
Sigurd Eriksen
بود شرکت کرد
در ژانویه سال 1908 دوبار «هیبرگ» به پاریس سفر کرد . دراین سفر برای اولین باز با نقاشی هایی «هنری ماتیس»
Henri Matisse
هنرمندان فرانسوی آشنا شد ودر فوریه همان سال یکی ازبهترین شاگردان وی گردید. وی درباره «ماتیس» برای دوستانش که در «کیرستیانی» بود تعریف کرد ودر تابستان همان سال تعدادی از نقاشان نروژی ازجمله «سورنسن» به پاریس و آموزشگاه نقاشی «ماتیس» امدند. روش «ماتیس» برای یاد دادن براساس برانگیختن استعداد شاگردن با توجه به ویژگی های شخصیتی انها بود. بعد «هیبرگ» این روش را برای یاد دادن به شاگردانش بکار گرفت.
در سال 1910 «ماتیس» اظهار داشت که «هیبرگ» به ان حد از توانایی رسیده است که می تواند بطور مستقل بکار ادامه دهد. با این وجود وی دوسال دیگر در پاریس ماند و به کار یاد گیری ادامه داد.
نقاشی ها «هیبرگ» در سالها 1910 -13 از «ماتیس» الهام گرفته ؛ اما بااین وجود وی هرگز یک پیرو تمام عیار و بی چون وچرایی «ماتیس» نشد.
در سال 1913 «هیبرگ» با مجسمه سازی بنام «سیری ول هاون»
Siri Welhaven
ازدواج کرد . زوج تازه به ایتالیا سفر کردند و مدتی در روم بودند تا اینکه ناارامی های سیاسی؛ انها را وادار کرد که در سال 1914 به نروژ باز گردند. درتابستان سال 1914 چهارده نفر از نقاشان نروژ در «کیرسیتانیا» جشنواره ای بر گذار کردند . که دراین جشنواره نقاشی های از «هیبرگ» و «سورنسن» بمایش گذاشته شده بود. هیبرگ با شش تابلو از جمله تابلوی «مسابقه مشت زنی» نمایشگاه شرکت کرده
این جشنواره مورد توجه قرار گرفت و روشهای ابداعی و رادیکالی که انها بکار گرفته بودند ستایش منقدین را به همراه داشت .
سالها جنگ جهانی اول ؛ سالها شکوفایی هنر «هیبرگ» بود. ساحل و آبدره ها؛ انسانهای برهنه و یا در حال آبتنی و مناظر تابستانها روشن کشورهای شمالی از موضوعاتی بود که وی دراین سالها به نقش کشید. در تابستان سال 1914 یک بار دیگر به نقاشی پورتره پرادخت . پورتره همسر یکی از دوستانس «گرتا پروزور»
Greta Prozor
ازجمله کارهای وی در این دوران است
در سال 1919 «هیبرگ» به پاریس باز گشت . در سال 1920 ازدواج وی با»سیری» به طلاق انجامید. دوسال بعد بایکی از شاگردان سوئدی «سورنسن» بنام » اگنس مانهمیم»
Agnes Mannheim
ازدواج کرد . این دو سال 1923 صاحب دختری شدند که ازنظر ذهنی عقب مانده بود . خانواده «هیبرگ» تا سال 1920 در پاریس ماندند. «اگنس» در سال 1938 فوت کرد و «هیبرگ» برای سومین بار با دوشیزه ای بنام «آنه وسلا کلوه»
Anne vesla cleve
ازدواج کرد
پس از بازگشت به نروژ «هیبرگ» یک سری نقاشی از مناظر طبیعی نقاشی کرد.
درسال 1935 «هیبرگ» به استادی دانشکده دولتی هنر درامد . در طول جنگ جهانی دوم این دانشکده از سوی تازیها غیر قانونی اعلام شد ولی «هیبرگ» با کمک استادادن دیگر دانشکده را برپا نگاه داشتند و و کلاسها یی آموزش را درمکانی گوناگونی دور از چشم نازیها پر پا می کردند.
«هیبرگ» هم بعنوان هنرمند و هم بعنوان یک انسان فرحیخته از احترام زیادی در بین شاگردانش برخودار بود . وی کم حرفی بود و اتفاق می افتاد که درکنار شاگردانش مدتها می ایستاد وبه کار انها نگاه می کرد تا اینکه خود شاگرد متوجه اشتباهش بشود
«هیبرگ»خود را نقاش بدن می نامید وبسیار از کار های بزرگ وی پوتره ها و تصاویر دست جمعی از انسانها است .
پوترهای از «هنریک سورنس» و»توروالد اریکسن»
Thorvald Erichsen
پوتره از همسرش «آکنس» وخواهر وی از جمله کار های معروف وی بحساب می آیند.
درسال 1934 «هیبرگ» همسر خود را از دست داد . وی نسبت به دختر عقب مانده خویش بسیار با محبت رفتار می گردد و معولا در نمایشگاه وی را با خود همراه می اورد.
برای «هیبرگ» طراحی کاراساسی برای نقاشی از بدن بود . بررسی این طراحیها نشان می دهد که چگونه «هیبرگ» تصویر نهایی را شکل میداده . باگذشت زمان وی پوتره ها کمتری نقاشی کرد و بیشتر به نقش کردن طبیعت پرداخت. وسعی نمود خود از ترکیب و زنگ ازاد کند . در سال ها ی اخر عمر تعداد زیاد آبرنگ کار کرد. منظره های ازتابستان که بازتاب دهند زیبایی و جذابیت چگونگی تابش نور در ابدره ها و همچنین تابلوهای آبرنگ بر اساس یادداشتهایش از سفر های که به یونان درسال 1962؛ سیسیل 1962 و شمال ایتالیا سال 1965 کرده بود؛ از کار های وی دراین دوران محسوب می گردد
در تاریخ هنر نروژ «هیبرگ» بعنوان نوآوری که در همزمان با نو آوری؛ سنت های هنر نقاشی را به نسل های بعد ازخود منتقل کرده است ؛ جایگاه ویژه ای دارد. وی در تمای اروپا در نمایشگاههای گوناگون شرکت کردو کار های وی در نیویورک ؛ریودوژانیرو. سوئد ؛ دانمارک وفنلاند درنمایشگاههای رسمی به نمایش گذاشته شده است .
براساس وصینامه «هیبرگ» در سال 1997 تعداد زیاد وی از در اختیار گالری ملی وموره هنر شمال نروژ قرار گرفت
«یان هیل مار دال هیبرگ» در 27 مای سال 1976 دراسلو درگذشت.
منبع :
دانشنامه برزگ هنری نروژی
ویکی پدیا

بیان دیدگاه