اودا کروگ Oda Krogh

اودا کروگ»ملکه جنبش کیرستیانیا¬¬-بوهم»
Oda Krogh
«اودا» سومین فرزند یک خانواده پرجمعیت شامل ده کودک بود. وی در 11جولای 1860در «کیرستیانیا –اسلو» متولد شد. پدروی کارمند عالی رتبه در دستگاه حکومتی بود . و خانواده از رفاه برخودار بودند. و تمامی اعضایی خانواده به نحوی به محیط هنری وابسطه بودند.
شخصیت تاریخی «اودا» در هاله ای از رمزو راز پوشیده شده است
«اودا» در سال 1881 با تاجر موفقی ازدواج کرد و دارای دو فرزند شد. وبعد از دوسال تقاضای طلاق کرد . در خواست طلاق از سوی زن در محیط اشرافی ان زمان آبروریزی محسوب می شد. بخصوص که «اودا» به خانه پدری باز نگشت وبهمراه فرزندان خود به اپارتمانی مستقل نقل مکان کرد.
بعد از طلاق «اودا» تصمیم گرفت بکار نقاشی بپردازد . وی این تصمیم را بربدان جهت گرفت که وضیعت اقصادیش نا مناست بود و در این زمان کار برای زنان ؛ بخصوص برای زنان طبقه اشراف کم بود. وی می خواست که از طریق نقاشی برای خود یک منبع در امد ایجاد کند . از سوی دیگر مایل بود با جریانات فرهنگی زمان خود اشنا شود و از طریق هنر خلاقیت خود را اشکار کند و احساسات خود بیان نماید.
در سالها 1880 امکانات چندانی برای یادگیر هنر نقاشی در «کیرستیانیا» وجود نداشت و دانشکده دولتی هنر؛ بعد ها و در سال 1909 تاسیس گردید . «اودا» بران شد که یادگیری نقاشی بصورت خصوصی نزد یکی از استادان این فن بیاموزد
در این زمان» کیرستیان کروگ» نقاش معروف ناتورالیسم به همراه نقاش دیگری بنام » فریتس تاوالو»
Frits Thaulow
مدرسه خصوصی را برای یاد دادن هنر نقاشی به زنان ایجاد کرده بودند . در سال 1883-84 «اودا» در این مدرسه به یادگیری نقاشی پرداخت . ظاهرا اموزش در این مدرسه به این گونه صورت می گرفته که شاگردان به صورت انفرادی در اتلیه ای که توسط «کروگ» اداره می شد؛ به کار آموزش می پرداختند و «کروگ» به انها سر می زد و انها را راهنمایی می کرد. رابطه بین «کیرستیان کروگ» و «اودا» از رابطه استادی و شاگردی به رابطه عاطفی وعشقی تبدیل شد که بعد به ازدواج انجامید که در تمام طول زندگی انان حفظ گردید .
«دختر خدمتکار» یکی از تصاویر است که «اودا» در این زمان نقاشی کرده است . این تابلو هم از نظر انتخاب موضوع و هم از نظر سبک نقاشی بطور اشکار از کار های «کروگ «موثر است . این تنها تابلو متوثر از واقعگرای اجتماعی و به سبک ناتورالیسم است که از «اودا» در دست می باشد .
مدت یک سال و نیمی که «اودا» به اموزش نزد «کروگ» پرداخت؛ تنها اموزش رسمی وی درفن نقاشی محسوب می گردد.
«اودا» بواسطه «کروگ» با |جنبش کیرستیانیا- بوهم» اشنا شد . رهبری معنوی این جنبش «هانس یگر» بود و وی عنوان » شاهزاده خانم بوهم » را به «اودا» داد. از قرائن آشکار چنین برداشت می شود که بین «هانس یگر» و «اودا» رابطه عشقی بر قرار شد . «هانس یگر» در کتابهای سه گانه خود ؛» عشق بیمارگونه» به رابطه خود و» کیرستیان کروگ» و «اودا» می پردازد .

از سال 1886 تا سال 1930 «اودا» مرتبا با تابلوهای در نمایشگاه پائیزی در «کیرستیانیا» شرکت کرد . در نمایشگاه سال 1930 یک چهارم شرکت کنندگان زن بودند و در همین سال بود که ادوارد مونک تابلوی «دختر بیمار» را درهمان نمایشگاه به نمایش گذاشت.
تابلوهای «اودا» در این نمایشگاه «پسرمن»و «فانوسهای ژاپنی » بودند
تابلوی «پسر من» که به سبک امپرسیونیستی نقاشی شده است ؛ گرایش اصلی را در کار های وی نشان می دهند .
در سال 1885 «اودا» و کیرستیان کروگ» دختر پیدا کردند که (نانا) نام گرفت اما از انجای که اسناد طلاق «اودا» از شوهر قبلی اش هنور به تایید نه رسیده بود ؛ بناچار «نانا» به دخترخاندگی یک خانواده دیگر در اوردند . در سال 1888 رسما» اودا» و» کیرستیان» ازدواج کردند و «نانا» نیز به انها پیوست . تابستان سال بعد اودا پسر بدنیا اورد که «پر»
Per
نام گرفت
سالها بعد تا سال 1909 خانوداده «کروگ» به شهرهای مختلفی سفرکردند. ابتدا به دانمارک و سپس به برلین جائیکه یک گروه از هنرمندان اسکاندیناوی از جمله «اگوست استریندبرگ «؛
August Strindberg
«گونار هیبرگ»
Gunnar Heiberg
و «ادوار مونک» دور هم جمع شده بودند؛ سفرکردند. «اودا» در ارتباط با محافل هنر و هرمندان وشخصیت های فرهنگی مطالب فراوانی در باره هنر یاد گرفت .
«اودا» از سال 1895 تا 1911 در پاریس اقامت داشت و درعین ها سفرها متعددی به نروژ کرد
وی دائما با محیط هایی هنری درتماس بود و بدین سان کمبود تصیلات رسمی خود درزمینه هنر را جبران نمود.
بالاخره در سال 1909 اولین دانشکده هنر در نروژ تاسیس شد و «کیریستیان کروگ» بعنوان اولین مدیر این دانشکده انتخاب گردید .
در سال 1911 «اودا» با 24 تابلو در نمایشگاه «بلوم کیوویست»
Blomqvist
شرکت کرد. در سال 1911 «اودا| با بی میلی از پاریس به «کیرستیانیا» باز گشت . وی از این دوران به بعد کمتر بکار نقاشی می پرداخت . از تابلوی های وی دراین زمان پوتره «یوهانه دی بوارد»
Johanne Dybward
است

از سال 1914 تا سال 1925 که «کیرستیان کروگ» در گذشت بیشتر وقت «اودا» صرف نگهداری از شوهرش شد و کمتر خود بکار نقاشی می پرداخت وی 10 سال دیگر بعد از «کیرستیان» زندگی کردو در سال 1935 در سن 75 سالگی درگذشت
بسیار از زنان نقاش نروژ در سالها 1880اولین نسل از زنان هنرمند بودند که معمولا بعد از ازدواج کار هنری کنارمی گذاشتند . در مودر «اودا» این طور نبود در خیلی از موادر «اودا» و «کیریستیان» در کنار هم از روی یک مدل نقاشی می کردند. و با وجود اینکه مدل هر دو یکسان بود و هریک سبک خود را دنبال می کردند. زنان نقاش این زمان بخاطر محودیت های که برای زنان در این زمان بویژه در بین طبقات اشراف رایج بود ؛ بیشتر به کشیدن پوتره از اعضای خانواده و معمولا از زنان وبچه ها می پرداختند. مدلها آنان از بین افرادی که به آنانها نزدیک بودند همانند خواهران و برداران انان بود . بیشتر تابلوها «اودا» نیز از این قبیل است .اما عنصری که نقاشیهای وی را از دیگر نقاشان زن جدا می کند ؛ این است که بسیاری از نقاشیهای «اودا» از زندگی گرفته شده . در یک تابلو وی پسری را نشان می دهد که با یک قیچی بزرگ در حال بریدن روزنامه است و یا تصایر از مردان در حال مواظبت از کودکان هستند
بشترین تابلوهای که از اودا بجای مانده ؛ پوتره است و
چهار فرزند وی وخواهران و برادرنش بار ها مدل نقاشی برای «اودا» بودند.

منابع

ویکی پدیا

دانشنامه بزرگ نروژی

بیان دیدگاه